sbc problem E500 Diag

Diskutiere sbc problem E500 Diag im W211 / S211 Forum im Bereich E-Klasse; Hallo an alle, hier habe ich gestern in deutschland einen schönen mercedes w211 e 500 gekauft mit sehr geringen kilometern ich habe die straße...

  1. #1 brintros, 06.02.2023
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    Hallo an alle,

    hier habe ich gestern in deutschland einen schönen mercedes w211 e 500 gekauft mit sehr geringen kilometern ich habe die straße zurück nach belgien ohne zwischenfälle gemacht der verkäufer hat mich gewarnt das er schon einen fehlercode hatte esp aber das beim passieren der diag es war gelöscht worden und war nicht wieder aufgetaucht!

    wir haben den pc daher vor dem kauf zurückgestellt und es war nichts alarmierendes jedenfalls keine fehlercodes des esp ...

    Gestern keine Möglichkeit, die Position auf dem Schalthebel zu ändern und Fehler abs esp Bremslicht an, also komme ich mit der Technik des Entriegelns des Hebels nach Hause, also wenn ich nach Hause komme, lege ich das Diag darauf und hier ist, was als Fehler herauskommt:

    E500 Erste Diagnose:

    ECU-Name: EWM - Gangwahlschalter
    Registrierte Fehler
    P2000 --- Bremsmoment vom Traktionssystem über CAN-Bus; unglaubwürdig
    P2010 --- Bremssignal über CAN-Bus vom Traktionssystem; unglaubwürdig
    ECU-Name: 7G-Tronic
    Registrierte Fehler
    D408 Sporadisch Keine oder falsche CAN-Botschaft vom Steuergerät ESP
    ECU-Name: SBC - Bremssteuerung - Sensotronic
    Registrierte Fehler
    6230 Permanenter ESP-Betrieb
    6210 Permanentes ABS-Regelsystem
    5B16 Dauertest Steuergerät ESP, SPS und BAS
    5532 Dauertest CAN-Verbindung zum SBC-Steuergerät
    4152 Permanentes ESP-, SPS- und BAS-Steuermodul ist defekt
    7205 Permanente CAN-Nachricht vom SBC-Steuergerät ist ungültig oder unplausibel

    Die 4 Raddrehzahlsensoren wurden mit Diag getestet und arbeiten bei gleicher Geschwindigkeit.

    Nach einer Fehlerlöschung habe ich nur diesen Code:

    5532 [CAN-Kommunikation zum Steuermodul
    A7/3n1-Steuergerät (SBC-Steuergerät
    (sensotronic Bremssteuerung)) ist
    fehlerhaft.] oder [ CAN-Verbindung testen
    zu A7/3n1 (SBC-Steuergerät).]

    Nach einer kleinen Fahrt habe ich folgendes:

    5B16 [Steuergerät prüfen
    N47-5 (ESP-Steuergerät (control
    Stabilitätskontrolle), SPS (Servolenkung
    mit empfindlicher Geschwindigkeit) [PML] und BAS
    (Bremsassistenzsystem)) oder [default
    CAN-Kommunikation mit der Steuereinheit
    Steuerung N93 (Steuergerät von
    zentrales Gateway).]

    5532 [CAN-Kommunikation zum Steuermodul
    A7/3n1-Steuergerät (SBC-Steuergerät
    (sensotronic Bremssteuerung)) ist
    fehlerhaft.] oder [ CAN-Verbindung testen
    zu A7/3n1 (SBC-Steuergerät).]

    4152 N47-5 (ESP-Steuergerät (command
    Stabilitätskontrolle), SPS (Servolenkung
    mit sensibler Geschwindigkeit) und BAS (system
    Bremshilfe)) ist defekt.

    und wenn ich Fehler lösche, kommt nur der Code 5532 zurück wie zuvor.

    danke für eure hilfe freunde.

    English :

    Hello everyone,

    here I bought a beautiful Mercedes w211 E 500 yesterday in Germany with very low kilometers I made the road back without incident the seller had warned me that he had already had a fault code esp but that when passing the Diag It had been deleted and hadn't reappeared!

    we therefore put the pc back before buying it and there was nothing alarming in any case no fault codes of the esp ...

    Yesterday no way to change position on the gear lever and fault abs esp brake light on so I come back home with the technique of unlocking the lever so when I get home I put the Diag on it and here is what comes out as faults:

    E500 First Diag:

    ECU Name: EWM - Gear Selector
    Registered Faults
    P2000 --- Braking torque from the traction system over CAN bus; implausible
    P2010 --- Braking signal over CAN bus from traction system; implausible
    ECU Name: 7G-Tronic
    Registered Faults
    D408 Intermittent No or incorrect CAN message from control unit ESP
    ECU Name: SBC - Brake control - Sensotronic
    Registered Faults
    6230 Permanent ESP operation
    6210 Permanent ABS control system
    5B16 Permanent Test control module ESP, SPS and BAS
    5532 Permanent Test CAN connection to SBC control module
    4152 Permanent ESP, SPS and BAS control module is faulty
    7205 Permanent CAN message from SBC control module is invalid or implausible

    The 4 wheelspeedsensors has been tested with Diag and work at the same speed.

    After a fault erase i have this code only:

    5532 [CAN communication to control module
    A7/3n1 control unit (SBC control unit
    (sensotronic brake control)) is
    faulty.] or [ test CAN connection
    to A7/3n1 (SBC control unit).]

    After a little ride i have this :

    5B16 [check control unit
    N47-5 (ESP control unit (control
    stability control), SPS (power steering
    with sensitive speed)[PML] and BAS
    (brake assistance system)) or [default
    CAN communication with the control unit
    control N93 (control unit of
    central gateway).]

    5532 [CAN communication to control module
    A7/3n1 control unit (SBC control unit
    (sensotronic brake control)) is
    faulty.] or [ test CAN connection
    to A7/3n1 (SBC control unit).]

    4152 N47-5 (ESP control unit (command
    stability control), SPS (power steering
    with sensitive speed) and BAS (system
    braking aid)) is defective.

    and when i erase faults only the code 5532 come back like before.

    thanks for your help friends.
     
  2. #2 jpebert, 07.02.2023
    Zuletzt bearbeitet: 07.02.2023
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    Hi Brintros,

    as several control units need to communicate with the SBC control unit, there is a good chance that the SBC control unit is faulty. It is possible to exchange the unit with a (cheap) used SBC without taking the SBC unit out. You need to read data from the old control unit and transfer it to the new one with an SD or another suitable test unit. Only the FIN can't be updated. However, that has no consequences. If you want to correct this, you need to send the used SBC control unit to a specialist, who resets the old data completely before you install and code it.

    Also, if the SBC plug was removed and not reinstalled very, very carefully, there is a good chance, that some pins fold and don't slide into the correct position. Check for folded pins within the plug. Same consequence as a faulty SBC control unit: You need to exchange the SBC control unit, not the whole SBC block.

    Also, if the control unit was not correctly reinstalled after repair or exchange, in particular the wiring harness is concerned, single cable within the harness may be damaged. You probably need a wiring diagram to measure concerned cable (CAN, ...) for passage, short circuits or shortness to ground. Sometimes you register the problem already with an eye check.

    Had to struggle some hours with a similar problem: PML didn't work after reinstallation of the SBC block. The PML PIN was folded within the SBC plug.

    Kind regards, JP
     
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  3. #3 brintros, 15.02.2023
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    Hello so little return for a week I no longer had any faults after a removal of faults everything was fine until last night morning trip to go to work ride perfect but when I wanted to start to go back home there was no way to start the starter turns but it does not start anymore I put the diag on it I do not know if it is related but I have a fault code that I had never had before:

    ECM-Engine Electronics 1 problems exist
    1.P2001 [Faulty operation of
    gas recycling (chain of effects)
    (P0400)] or [This fault can be ignored
    and erased.] or [The CAN message from the
    IC calculator is wrong.]

    Thank you for your help I had to have it towed to my house I drained the battery trying to start..
     
  4. #4 jpebert, 15.02.2023
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    Looks like one or both EGR valves aren't working anymore or vacuum system has a failure.
     
  5. #5 brintros, 15.02.2023
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    And that could cause the engine to not start?
     
  6. C240T

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    no.
    even with the EGR Valve 100% open the engine starts at an M113, but running rough at idle.
    Do you have an RPM-Signal and camshaft-position-sgnal if you check the life data?
     
  7. #7 brintros, 15.02.2023
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    I will check that tonight and come back to give you news thanks for the help i will check that
     
  8. #8 jpebert, 15.02.2023
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    The crankshaft sensor is always a good candidate if starter runs but engine doesn't start. Often, the problem is resolved as soon as the engine cooled down. However, as you started cold and you have particular error entries ... in conjunction with other signs of wear, there might be a no start of engine.
     
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